Elame hetkes, kus iga päev ja tund toob muudatusi seoses COVID-19 viirusega. COVID-19 pandeemia on sundinud ka meid oma kliiniku uksed ajutisel sulgema ning alates märtsi keskpaigast nõustame abivajajaid telefoni teel, varustame vajalike digiretseptidega ja äärmisel vajadusel osutame esmaabi.

Meedias räägitakse palju meditsiinitöötajate kaitsevahenditest ning nii mõnigi hambakliinik väidab, et neil on olemas arstide jaoks sobivad kaitsevahendid, et jätkata tavapärast tööd. Aga patsiendid? Kuidas nemad on kaitstud?

Kui hambaarst kasutab hambapuuri, lendub kabinetis õhku miljoneid mikroosakesi, sealhulgas ka mikroorganisme (bakterid ja viirused), mis ladestuvad kõikvõimalikele pindadele.

Tänases olukorras on lubamatu tavapärase hambaravi osutamine äärmiselt nakkava ja patogeense viiruse leviku tõttu. Väita, nagu piisaks patsientide vahel pindade puhastamisest, et tagada ohutu keskkond järgmisele patsiendile, on vale ja vastutustundetu.

Mida saab igaüks ise hetkel ära teha?
Kõik algab hügieenist ja toitumisharjumustest. Täna, mil enamik inimesi on sunnitud viibima isolatsioonis ja aeg on saanud uue tähenduse, tuleks ümber hinnata enda tavapärased harjumused.

  • Iga hommik alaku paariminutilise hambapesuga enne sööki. Hambaid tuleb pesta selliselt, et kõik pinnad saaksid harjatud, soovitav on hoida harja 45-kraadise nurga all igeme suunas, et puhtaks saaksid hambakaelad, kuhu koguneb enim hambakattu.
  • Kahe toidukorra vahele jäta vähemalt 2 tundi. Pidev söömine põhjustab suus kauakestva happelise keskkonna, mis lõhub hambaid – kui tekib näljatunne varem, joo klaas vett või teed, see aitab.
  • Toituda tuleb vaheldusrikkalt – närimiseks on head porgandid ja õunad, mitte lutsukommid ega pähklid, vältimaks murdunud hambaid ja väljakukkunud täidiseid.
  • Anna lastele vahepalaks näiteks nuikapsast, porgandit, punast kapsast, sellerit lisaks tavapärasele õunale, pirnile, ananassile või paprikale.
  • Ära joo karastusjooke või muid magustatud jooke.
  • Õhtune hammaste puhastamine peab olema põhjalik.
    Hammaste vahesid saab puhastada hambaniidi, spetsiaalsete hambatikkude ja hambavaheharjadega. Neid võib omavahel kombineerida – oluline, et puhtaks saaks. Iga hamba vahe tuleb puhastada eraldi ja hoolikalt, see takistab hambakivi tekkimist.
    Seejärel pese hambad harja ja pastaga.

Hambaharja tuleks vahetada iga 2-3 kuu tagant. Kui hammaste harjamisel või selle järgselt tekib mõne hamba tundlikkus temperatuurile või magusale, võib põhjus olla liiga tugevas harjas või ebasobivas hambapastas. Enamikele inimestele on teadmata, et paljud hambapastad sisaldavad ärritavaid suhkruid ja abrasiivseid osakesi, mis eemaldavad hambapinnalt ka kaitsva biokile, mille tõttu tekib tundlikkus.

Kui eelistad suutervise eest hoolitsemisel ökobrände ning loodussõbralikke biolagunevaid tooteid, siis soovitame Hydrophili, Jack n’Jilli ning Biobrushi tooteid, mida saab osta ka meie veebipoest, et poleks vajadust külastada suurt kauplust.

Leiame uuesti oma päevas need rutiinid, mis meid pigem toetavad kui kurnavad, ning püüame hetkeolukorra endi kasuks pöörata tervise eest rohkem hoolitsedes.

Jääme terveks oma tervist hoides!