Kirjutan seda artiklit mitte ainult kui Kalevi Jalgrattakooli treener, vaid kui ka lapsevanem. Praeguses keerulises situatsioonis, kus kogu maailm ägab viiruse küüsis, peame meie, täiskasvanud, olema igati mõistlikud, suunates ja kontrollides oma lapsi ja märkama ka teisi, kes käituvad valesti.

Tänaseks on teada, et keelatud on spordivõistlused ja ühistreeningud. Lisaks lisandus nimekirja ka avalike jõulinnakute ja mänguplatside sulgemine. Me kõik saame ju aru, et seda tehti meie tervise ja heaolu nimel ning hetkel on keerulises olukorras kõik valdkonnad. Koolid on läinud üle digiõppele ning sama teeme ka meie Kalevi Jalgrattakoolis, andes lastele treeninguplaanid interneti teel. Jah, see on uus õppeviis ja nõuab pingutusi, kuid hetkel on see ainuvõimalik.

Lapsevanemad, teie osa on väga oluline. Kõiksugused treeningukavad, mida treenerid lastele saadavad, on ometigi lastepõhised ja peaksid olema jõukohased ka lapsevanematele. Kui palju on aga vanemaid, kes suudavad n-ö püsida sellises tempos? Probleem seisneb selles, et hetkel on kõik vastutus lapsevanema õlul ning vanem, kes oli harjunud, et laps hommikul koolist läks iseseisvalt hiljem ka trenni, on nüüd kodus 24/7 ja vajab igapäevaselt nii aega, aitamist kui ka mõistmist.

Kas me aga suudame ka treeningutel oma last aidata? Ise käin hoolsalt oma väikse jalgratturiga kaasas, teen kõik koos temaga läbi, ergutan, kus vaja. Sama on näha ka paljude teiste puhul. Nii näeme tihti suusalapsi rullikutel kihutamas isaga võidu, väikseid lasteaialapsi rattasõidul, suuremaid jalgpallipoisse jooksmas jne. Noored liiguvad. Niikaua, kui on veel võimalik liikuda, tuleb seda teha, kuid vastutustundlikult.

Treeningute läbiviimine Kalevi rattakoolis
Kalevi Jalgrattakoolis on kokku üle 100 ratturi, noori neist ca kolmveerand, mis on ühe rattaklubi jaoks suur number. Neid noori juhendavad kaks treenerit, kes hetkel on oma jõud koondanud, mõeldes välja lastele jõukohaseid treeninguplaane.

Anname igal nädalal individuaalse treeningukava vastavalt vanuserühmadele koostatud koormusega. Oma treeningutel olen lehvitanud nii mõnelegi, kes sattunud mu teele. Kuid lehvitamisega tulekski siinkohal piirduda.

Suureks toeks on meie rattakooli noortele aga PRIA Leader projekti raames soetatud treeningvahendid. Nii saidki meie noored enda kasutusse maanteerattad ja rullikud. Eelmisel aastal poleks see sellises mahus kindlasti võimalik olnud. Ja kuna juba lubab ka soojemat ilma, siis loodame, et koos vanematega tehakse väike sõit ka õues.

Mured ja rõõmud üksinda treenimisel
Üksinda treenimisel on nii muresid kui ka rõõme. See on tore, kui saad teinekord ise valida kellaaja või vahetada treeningpäeva, sest õues sajab. Murekohaks on see, et koos treenides on olemas üksteise tugi ja rõõmsam olemine, mida isetreenimisel ei ole. Kui vahel ei viitsigi, siis sõber kutsub ja lähed ikka. Nüüd kuuled vaid vanema hurjutust: “Aga treener ju kirjutas, peab ikka minema.”

Aga kas lapsevanem alati saabki kaasa minna? Kas ta jõuab püsida noorel kannul? Ehk tuleb ka siin leidlik olla. Siin on abiks seegi, kui lihtsalt nn joogipunkti rolli täita. Leida koht, kus saate vahepeal kokku, pakute lapsele juua ja tuge. Kuulsin oma ühel treeningul, kuidas lapsevanem seletas: ”Ja siis viin su autoga sinna ristile ning sa jooksed lihtsalt koduni.” Ka selliselt võib asi toimida. Oluline on siinkohal rääkida, kas ja kuidas ka laps ise tahab tuge saada. Suuremad võib-olla tahavadki vahepeal ise minna ja toimetada, nooremad aga soovivad, et vanem kaasa läheks.

Tühistatud võistlused
Sel kevadel jääb ära Kalevi Jalgrattakooli poolt korraldatud üks vanimaid maastikurattasarju Rattapood Cup. Samuti jäävad ära kõik kevadised võistlused, mida korraldavad teised Eesti rattaklubid.

Ära jäävad ühistreeningud. Sellest on noortel eriti kahju, sest nad on harjunud kohtuma mitmeid kordi nädalas, et koos treenida.

Meie rattakooli noortel pole veel sellise klassi võistlusi, mille ärajäämine oleks murekohaks. Selles vanuses alles õpitakse ja lihvitakse sõiduoskusi ning võistlused on heaks enesekontrolliks.

EESTI JALGRATTURITE LIIT SOOVITAB KÕIGIL TREENERITEL JA SPORTLASTEL JÄRGIDA VALITSUSE SOOVITUSI KOROONA TAKISTAMISEKS!

Viiruse leviku tõkestamiseks ja ise haigestumise vältimiseks soovitame:

  • vältida trenni tehes rahvarohkeid kohti ja grupiviisiliselt liikumist;
  • hoida teiste inimestega suheldes turvalist distantsi (ca 2 m);
  • pesta või desinfitseerida käsi päevajooksul korduvalt (sh pärast väljast tulekut);
  • köhides katta suu käsivarrega, mitte peopesaga;
  • haigussümptomite ilmnemisel (köha, nohu, palavik jms) hoiduda teiste inimestega kontaktist ja teavitada sellest koheselt oma perearsti.
    Kaugjuhendamise vorm on väljakutse nii treeneritele kui ka sportlastele. Palume treenereid ja sportlasi olema sel kriitilisel perioodil mõistvad ja paindlikud ning kasutama erinevaid e-õppekeskkondi treeningute läbiviimisel. Mida kiiremini koroonaviiruse levik lõpeb, seda kiiremini naasevad inimesed tavapärase elurütmi ja sportlased/treenerid treeninguplaanide juurde.