Praegu tuleb olude sunnil viibida rohkem koduses keskkonnas ning tavapärased toitumis-, liikumis- ja käitumisharjumused on viidud mugavustsoonist välja.

Sellega seoses on tekkinud olukord, kus tuleb teadlikult hakata jälgima ning tegema valikuid, mis aitaksid hoida head enesetunnet. Praegu tundub just kõige ideaalsem aeg, et proovida erinevaid alternatiive teadliku elumuutuse sisseviimiseks, selmet otsida asendusi eelneva mugavustsooni rutiini jätkamiseks või asendamiseks. Meenub üks hea ütlus: „Kui muutub kõik, muuda kõike!“ Praegused sündmused on selleks, et kõike muuta, täpselt ideaalne aeg.

Kui jagada tervislikku ja terviklikku eluviisi, siis ei saa välja tuua vaid ühte aspekti sellest, mida me oma füüsilise kehaga kogeme või mida saame teha, et hoida oma füüsiline keha terve. Meie kehal on oma teadlikkus ja vajadused: ta soovib puhata, liikuda ja süüa ehk toitaineid, et funktsioneerida terviklikult ning olla terve. Ükski nendest näitajatest ei ole vähem või rohkem tähtis, kõik aspektid on olulised. Lisaks füüsilisele kehale tuleb juurde lisada ka meie emotsioonid, mida oma kehas kogeme, sest need mõjutavad väga suuresti kõike seda, kuidas me magame, kui palju ja mida süüa soovime ning kas tahame ennast liigutada või mitte. Kõik need kvaliteedid on omavahel nii tugevas seoses, et mitte ühtegi nendest ei saa eelistada või välja jätta. Kuidas leida endale teadlik elustiil, et muutuste keskel luua enda jaoks parim võimalik lahendus ning terve ja tasakaalus keha?

Alusta päeva hommikusöögiga
Selleks, et hoida oma toitumine regulaarne ning tasakaalus, on hea pidada meeles, et põhitoidukorra vahed võiksid olla kuni 5 tundi ning nende vahele võib teha väiksemaid vahepalu ehk näksimist mõne puuvilja või pähklite näol.

Kuigi päevad võivad olla igavad ja aeglased, siis on tervislik alustada päeva hommikusöögiga. Selleks sobivad kas värskete või külmutatud marjade ning seemnetega pudru või munatoidud (omlett, praemuna, keedumuna), mille juurde sobib süüa värsket salatit. Vahelduseks on kasulik valmistada erinevatest puu- ja juurviljadest smuutit, mis samuti annab meile kasulikke toitaineid. Vaheldust saab luua nii, kui mõningaid komponente toidus vahetada. Näiteks ühel päeval on menüüs puder vaarikatega, teisel päeval mustikatega või siis hoopis toorpuder toortatrast.

Lõuna- ja õhtusöökidega saab kergelt kombineerida selliselt, et valmistada topeltportsjon toitu ahjus nii, et ühest õhtusöögist jagub ka järgmise päeva lõunaks. Head altenatiivid on sellisel juhul ka erinevad supid, mida saab süüa mitmel toidukorral. Olenevalt pere suurusest on kasulik 3–4 päeva toidukorrad ette planeerida, sest siis ei ole vajadust liiga tihti poes käia. Samuti hoiab toidukordade planeerimine raha kokku ning kindlasti muutub toitumine tervislikumaks. Praegusel kevadisel tärkamise ajal saab edukalt ära kasutada kõike värsket, mis metsa all kasvab. Ja kui liikumine ühendada toitumisega, siis saab metsas jalutades leida vitamiinirikkaid karulaugu- ja naadilehti ning lisada neid salatitesse, smuutidesse või munaroogadesse.

Kindlasti tarbi rohkelt puhast vett, sest inimese keha koosneb sõltuvalt vanusest kuni 80% veest ning puhas ja värske joogivesi aitab hoida seedimise töökorras ning viia kehast kiiremini välja kõik viirused ja ebavajalikud bakterid välja.

Puhka piisavalt
Une kvaliteet ning väljapuhkamine mõjutab väga suurel määral enesetunnet ja seeläbi ka päeva jooksul tekkivaid isusid. Pideva väsimusega võivad tekkida ootamatud magusaisud või võib isu sootuks kaduda. Praegusel ajal, kui tööle kella pealt minema ei pea ning lapsi ei ole vaja kooli või lasteaeda viia, võib katsetada oma tavarutiinist erinevaid versioone ja minna magama varem, et ärgata koos päikesetõusuga. Kui tunned keset päeva end väsinuna, võta aega ja tee üks uinak. Usu mind, mitte midagi ei juhtu, kui sa võtad endale aega ka keset päeva puhkamiseks.

Värske õhk tugevdab tervist
Kui uni ja regulaarsed toidukorrad on igapäevagraafikus oma koha leidnud, tasub lisada sinna ka igapäevane looduses viibimine ja liikumine. Loodus ja värske õhk puhastavad hingamist ja neutraliseerivad ka meedia või ühiskonna kaudu tekkivat ebameeldivat hirmuenergiat. Olgu selleks kasvõi värskes õhus 10 küki tegemine, 30-minutiline jalutuskäik mere ääres või metsatukas.

Igasugune viibimine värskes õhus tugevdab tervist. Leia endale sobiv looduses liikumise viis ning tunne sellest rõõmu. Isegi kui väljaminemise soov on olematu, siis anna endale lubadus, et pärast 15-minutilist õuesolemist on sul alati võimalik tuppa tagasi minna. Värskes õhus viibimise alla võib arvestada ka aias nokitsemise või päikese käes terrassil istumise.

Mõtted loovad tundeid
Üks tähtsamaid komponente, mida me oma kehas peale nälja ja väsimuse kogeme, on emotsionaalne seisund. Et sellesse teemasse mitte liiga põhjalikult sisse minna, tuleb teada, et igale tundele eelneb mõte. Seega igaüks saab oma emotsionaalset seisundit ise kontrollida, jälgides, missugused mõtted ta peas liiguvad, milliseid mõtteid ta enda pähe lubab ja milliseid emotsioone seeläbi ise tekitab. Kes ei ole harjunud oma mõtteid jälgima, võib proovida mõnda juhendatud meditatsiooni, et mõttetegevust veidikenegi vaigistada. Youtube’is on rohkelt erinevaid tasuta eestikeelseid meditatsioone, mida saab kuulata. Jälgi enda harjumusi ja reaktsioone. Näiteks võib olla pidevaks harjumuseks virisemine või kaeblemine erinevate väliste olukordade üle. See aga loob viha või hirmu.

Kui mõistus jahvatab mingit teemat ja sa ei saa oma mõtteid kuidagi rahustada, täna oma mõistust ja ütle umbes nii: „Tänan sind, et näitad mulle probleemi ja minu hirme. Tänan, et üritad mind kaitsta ja annad mulle pidevalt teemat mõtlemiseks – ma näen ja tänan.“ Kuid proovi mitte minna nende mõttekonstruktsioonidega kaasa.

Igaüks loob oma harjumused endale ise. Kui sa muudad oma harjumusi, reaktsioone ja käitumist, siis lood endale läbi selle uue reaalsuse. Kui teed seda teadlikult, toetavad uued valikud su eesmärke ja liikumissuunda. Ole avatud muutustele, muuda oma suhtumist ja sa näed, kuidas asjad muutuvad. Samas ole enda vastu alati leebe ja armastav. Isegi, ja eriti just nendel päevadel, kus mõni tervikliku elu alustala kõikuma lööb. Elusat elu, igaks päevaks!