Eriolukord tõi kaasa koolide sulgemise ning tavapärase õppetöö peatamise. Õppeaineid viiakse läbi e-õppena ning see uutmoodi viis on katsumus nii paljude õpetajate kui ka õpilaste jaoks. Ühe ainena on lastel vaja nüüdsest iseseisvalt kodus läbi viia kehaline kasvatus.

Mil määral erinevad kooliastmete kehalise digitunnid, kuidas viiakse neid läbi ja kas lastel on lihtne järjel püsida? Kolm õpilast räägivad, milliseid hajutusi nad kehalise kasvatuse tunni raames teevad, kui mahukad on treeningud ning kuidas õpetajad neid hindavad.

Arto, 2. klass

Kuidas näeb välja sinu kehalise kasvatuse tund?
Mul ei toimu otseselt kehalise kasvatuse tunde. Kui muud asjad on õpitud, teen trenni ja olen õues. Kehalises kasvatuses on antud võimlemisharjutused, mida peab iga päev tegema – neid olen vahel teinud. Sellel nädalal oli ülesandeks õues valida mingi spordirada, sõita rattaga või teha muid tegevusi. Ma teen kogu aeg muid tegevusi.

Kas pead füüsilised tegevused üles filmima või muudmoodi õpetajale esitama?
Ei pea.

Kas täita tuleb ka kirjalikke ülesandeid?
Kirjalikke ülesandeid me täitma ei pea.

Kas ja kuidas õpetaja sind hindab?
Ei hinda, sest meil ei pandagi veel koolis hindeid.

Kas leiad ennast praegu rohkem trenni tegemast kui tavaliselt?
Teen trenni vist praegu natuke vähem. Õues olen küll palju, aga jooksen vähem, võrreldes sellega, kui trennid olid. Õues olen palju batuudil, aga vahepeal mängime ka jalgpalli, sulgpalli ja korvpalli. Lisaks tegevustele hoovis oleme käinud koos perega igal nädalal vähemalt korra discgolfi mängimas, orienteerumas, pikemal jalgsimatkal ja rattasõidul.

Kas treenid üksi või koos vanema(te)ga?
Treenin kogu aja koos vennaga ja vahel vanematega.

Laurale meeldib käia matkamas koos koeraga. Foto: Siiri Visnapuu
Laurale meeldib käia matkamas koos koeraga. Foto: Siiri Visnapuu

Laura, 5. klass

Kuidas näeb välja praegu sinu kehalise kasvatuse tund?
Praegu palub kehalise kasvatuse õpetaja lihtsalt kodus ise trenni teha. Me peame täitma sellist asja nagu liikumispäevik. Sinna on vaja kirjutada kõik nädala jooksul tehtud füüsilised harjutused. Mõningaid harjutusi on õpetaja soovitanud Youtube’ist vaadates järgi teha. Ka kõik need olen liikumispäevikusse kirja pannud. Kuna oleme emaga maal, siis enamasti olen lihtsalt õues matkanud, koeraga mänginud või rattaga sõitnud. Õpetaja laseb meil endal valida, millega tegeleda tahame, kuid ta on pigem öelnud, et trenn võiks toimuda värske õhu käes.

Kas pead füüsilised tegevused üles filmima või muudmoodi õpetajale esitama?
Filmima harjutusi ei pea. Liikumispäevikut õpetajale saates on võimalus lisada ka treeningutest sinna juurde pilte, seda ma tegin. Veel on mul selline nutikell, mis loeb mu samme ja näitab, kui pika maa ma matkanud olen. Sellest lisasin ka pildid liikumispäevikusse.

Kas täita tuleb ka kirjalikke ülesandeid? Kui jah, siis millised?
Jah. Tavaliselt, kui koolis oli kehalise tund, siis me kirjalikke ülesandeid ei teinud. Küll aga peame praegu kodus läbi lugema näiteks jutu mõnest spordialast ning seejärel vastama küsimustele ja lõpuks saatma vastused õpetajale.

Kas ja kuidas õpetaja sind hindab?
Praegu on õpetaja hinnanud minu trennitegemist ehk liikumispäevikut ja kirjalikke ülesandeid. Nende eest olen saanud hindeid nii nagu ka tavaliselt koolis.

Kas leiad ennast praegu rohkem trenni tegemast kui tavaliselt?
Praegu on rohkem aega olla õues ka päeval, kui tavaliselt sama kell olin koolis. Ma arvan, et ma teen praegu kodus olles palju rohkem trenni, sest toas hakkab lõpuks liiga igav.

Kas treenid üksi või koos vanema(te)ga?
Tavaliselt käin matkamas koos ema ja koeraga.

Kretel viib pea kõik kehalise tunnid läbi õues. Foto: Anti Kaljumäe
Kretel viib pea kõik kehalise tunnid läbi õues. Foto: Anti Kaljumäe

Kretel, 8. klass

Kuidas näeb välja praegu sinu kehalise kasvatuse tund?
Praegu teen kehalise tunde võimalikult palju õues, kui tervis ja olukord lubab. Õpetajad annavad nädala alguses liikumisülesande. Tavaliselt on kas fotojaht või Endomondo rakenduse abil mingisugune ülesanne. Nädala jooksul tuleb see siis ära teha ja kohe ka õpetajale saata. See, kas ma valin rattasõidu, jalutuskäigu või jooksu, jääb enamasti mu enda valida. Selles osas on õpetajad üsnagi paindlikud. Kaheksandas klassis on nädalas vaid kaks kehalise tundi, seega väga palju kehalise ülesanded aega ei nõua. Õpetajad on teinud ka väljakutseid ja väikseid võistlusi omavahel, et õpilasi rohkem liikuma motiveerida.

Kas pead füüsilised tegevused üles filmima või muudmoodi õpetajale esitama?
Filmima füüsilisi tegevusi ma ei pea, kuid pildimaterjali soovivad õpetajad saada küll. Nüüd kasutame Endomondo keskkonda, et laadida sinna üles kõik nädala füüsilised tegevused. Näiteks sel nädalal võistleme Endomondos klassikaaslastega, et kes kogub kõige rohkem kilomeetreid.

Kas täita tuleb ka kirjalikke ülesandeid? Kui jah, siis millised?
Esimesel nädalal anti meile küll paar töölehte, kuid õpetaja arvas siiski, et muud ained nõuavad niigi palju arvutis istumist või töölehtede täitmist. Mõtlesime õpetajaga koos veebitunnis ka, et rohkem pole mõtet kehalises kirjalikke asju täita.

Kas ja kuidas õpetaja sind hindab?
Põhimõtteliselt käib hindamine samamoodi nagu teistes ainetes. Pean saatma õpetajale tõestuse, et olen liikumisülesande ära täitnud, ja õpetaja saab panna vastava hinde, kas arvestatud või mittearvestatud.

Kas leiad ennast praegu rohkem trenni tegemast kui tavaliselt?
Ma arvan, et liigun tõesti veidi rohkem kui tavalisel koolinädalal. Kuna ma käin suusatrennis, siis on ka treener teinud eraldi treeningplaani eriolukorra ajaks. Treeningplaan näeb ette vaid nelja trenni nädalas, siis ikka kipun vabal ajal igavusest õue kasvõi õe ja vennaga palli mängima. Vahepeal teen toas ka jõutrenni, kui ilm on halb ja muud pole teha.

Kas treenid üksi või koos perega?
Nädalavahetustel käime perega kusagil matkamas, jooksmas või rattaga sõitmas. Otsime ka eriolukorra ajal kohti, kuhu matkama või näiteks discgolfi mängima minna. Praegu teen osa kehalisest ka õega koos, kuna meil on peaaegu samad ülesanded. Üksi mulle trenni teha väga ei meeldi, seega teen vahel isaga ka mingid treeningud või kehalise ülesanded.