Õmblusfirma Emma and Theo on pereettevõte, mida peamiselt motiveeris looma peretütre Emma sünd ja pereema Triin Tomingase soov midagi oma kätega luua. „Nüüd olengi oma aja peremees, aga tööl olen sisuliselt 24/7,“ muigas ta.

Kas olete väikesest peale soovinud õmblejaks saada?

Minu üks vanaema oli õmbleja ja teine valmistas kõik meie kudumid, kuid väikse tüdrukuna ma ise õmblemise vastu huvi ei tundnud. Minul tekkis õmblemise vastu huvi siis, kui olin ülikooli lõpetamas ja käisin tööl. Siis läbisin ka erinevad õmbluskursused ning soetasin omale vajalikud masinad. Kui perre sündis Emma, oli kodus rohkem aega ka käsitööle pühenduda. Kuna tema nahk oli väga tundlik, siis ainus lõng, mis talle sobis, oli väga pehme meriinovill. Tänaseni kasutame Emma and Theo kudumites ainult 100% meriinovilla.

Emma käsitöölisest vanatädi talus katsetasin näiteks esimest korda viltimist, millest valmis imearmas roosa mantlike, mis tähistab siiani mulle Emma and Theo sündi. Just villaste lastemantlitega Emma and Theo alustaski.

Kui soovite ise mõnda riideeset osta, siis millised on Teie jaoks olulised kriteeriumid, mida toote puhul jälgite?

Ma kannan väga palju neid riideid, mille ise olen õmmelnud, ning eelistan riideid, mida saan kanda pikaajaliselt. Ehk siis ostes püüan valida kvaliteetseid riideid, mis kestaksid. Kindlasti eelistan ma naturaalseid materjale nagu puuvill, linane, villane.

Triin modelli rollis. Foto: Erki Roosimägi.

Mis on olnud oma brändi loomisel suurimaks väljakutseks?

Kui varem töötasin reklaamialal, siis oli mul väga kindel ülesanne – müüa reklaami. Nüüd, alustades oma ettevõtte ja brändiga, vastutasin ma ühtäkki kõige eest – tootearendus ja tootmine, müük ja turundus, raamatupidamine ja finantsid –, et see kõik tasakaalus oleks.

Ettevõtte algusaastad olid kõige raskemad. Tootearendus ja tootmine oli minu jaoks täiesti võõras ning õigete inimeste leidmine oli pikk ja vaevaline protsess. Samuti mäletan aegu, kus müügid lihtsalt ei läinud. Ma ei saanudki aru, miks?

Ettevõtte algusaastatel panime sinna suure osa oma säästudest ja pean tunnistama, et rohkem kui ühel korral käis mu peast läbi mõte, et palju lihtsam oleks minna tagasi palgatööle. Aga siis tulid jälle uued töövõidud ja klientide positiivne tagasiside, mis innustasid jätkama. Minu kõige suuremaks toeks on olnud pere ja elukaaslane, kes on nõu ja jõuga olnud kogu selle tee mu kõrval ning innustanud jätkama, uusi samme tegema ja töövõitudest rõõmu tundma. Nüüd on ka lapsed juba päris suureks kasvanud ja on mulle toeks. Nemadki näevad seda firmat kui „meie pere ettevõtet“ ning võimalusel alati aitavad ja ütlevad mullegi vajadusel toetava ja julgustava sõna.

Milline oli firma algne idee ja kuidas on see ajaga muutunud?

Tänaseks oleme tegutsenud üle 10 aasta. Selle ajaga on meie põhiväärtused ikkagi samaks jäänud. Tegemist on meie pereettevõttega ja, nagu mulle meeldib öelda, minu kolmanda lapsega. Me endiselt disainime ja toodame kõik oma tooted Eestis. Küll aga on ajas märkimisväärselt muutunud meie müügiväljundid. Ettevõtte algusaastatel tulid meie põhilised müügid sellest, et käisime oma tooteid laatadel ja messidel müümas. Samuti oli meil palju edasimüüjaid – peamiselt väikesed turismipoekesed. Kõik muutus aga koroona tulekuga. Enamus meie edasimüüjatest sulges oma uksed ja olemasolevad vähendasid oluliselt tellimusi. Laatadel oma tooteid müümas enam käia ei saanud, küll aga oli see meile väga hea alus hakata aktiivsemalt tegelema e-poe arendamisega. Täna ongi meie peamine müügikanal e-pood emmaandtheo.ee. Ja kuna kõik tooted asuvad meie oma kodus Viimsis, siis aeg-ajalt külastavad kliendid meid siingi.

Kas lai tootevalik on olnud omaette eesmärk või on see nõudlusega kujunenud?

Meie eesmärk ei ole olnud lai tootevalik. Tegelikult alustasime ainult villaste lastemantlitega. Peagi sai selgeks, et antud toode on väga hooajaline ja klientuur üsna kitsas. Meie sortimenti lisandusid kleidid tüdrukutele ja ülikonnad poistele. Sealt alates oleme pidevalt oma sortimenti laiendanud ja katsetanud uute toodetega. Mulle isiklikult meeldib väga uusi tooteid luua ja arendada, mis on muidugi ettevõttele üks kulukamaid protsesse. Aga ka inimesed ootavad pidevalt midagi uut. Lisaks on tootevalikus ka naisteriided.

Kust saate inspiratsiooni uuteks kavanditeks?

Ma olen tähele pannud, et kõige paremad ideed tulevad puhkehetkedel ja pikkadel jalutuskäikudel looduses, mida meie koer õnneks ohtralt pakub. Kui olen oma mõtetesse kinni jäänud, siis kõige parem ravim on alati keskkonnavahetus – kui sõita paariks päevaks kuskile puhkama, kas siis loodusesse või ka linnakeskkonda.

Millised on kõige populaarsemad tooted ja miks?

Populaarsed tooted vahelduvad meil hooajati. Kui on pidude hooaeg algamas, siis on kindlasti poiste ülikonnad need, mille pärast meid üles leitakse. Kevad- ja suvehooajal on kleidid need, mida naised ja väikesed tüdrukud oma garderoobi otsivad. Sügis- ja talvehooajal on meie üks menukaid artikleid naiste villased mantlid. Mantlid on mõnusalt pikad ja eemaldatava kapuutsiga, samuti oleme lisanud neile vatiinikihi, mis on meie kliimasse igati sobiv. Ning loomulikult sinna juurde pehmed meriinovillased mütsid.

Emma ja Bruno ettevõtte algusaastail sügisrõõme nautimas.

Kas lähiajal on oodata ka uusi tooteid või mustreid?

Tegelikult uueneb meie tootevalik pidevalt. Ka lähiajal on lisandumas uusi kangaid, mustreid ja kindlasti ka täitsa uusi mudeleid. Kuna meie õmblejad pidevalt õmblevad, siis niipea, kui midagi uut valmis saab, paneme selle kohe ka müügile.

Kas ja millal on loota riideid ka meestele?

Meil on hetkel valikus sonid, millel on olemas nii poiste kui ka meeste suurused – neid ostavad mehed ka päris palju. Kuid hetkeseisuga meil meestele riideid plaanis tegema ei ole hakata. Kuid ei või kunagi teada!

Kas teete ka eritellimusi?

Me otseselt eritellimusi ei tee. Osadele oma toodetele teeme oma lõigete piires väiksemaid kohendusi – näiteks pükse pikemaks või lühemaks või kohendame mantlilõiget kandjale sobivaks.

Bruno.

Peate ka blogi. Toon välja ka mõned teemad sealt, näiteks, milline on parim kangas?

Talvel on meie absoluutne lemmik villane – ta on naturaalne, hingav ning ei kortsu. Higistamise korral imab vill niiskuse endasse ja nahale jääb kuiv tunne. Villasel materjalil on väga palju erinevaid nägusid. Villane kangas ei pea alati olema väga paks ja soe. On ka peenvillaseid kangaid, mis on õhulised ja sobivad ideaalselt suvel kasutamiseks.

Suvel on meie lemmik kindlasti linane, mis hingab ja palava ilmaga tundub seljas mõnusalt jahe. Ning väga palju kasutame ka naturaalset puuvillast kangast ja viimase aja üks lemmikuid on just puuvillatrikotaaž, kuna see on mõnusalt pehme ja veniv.

Mida jälgida aga peakatte valikul?

Väga oluline on, et saaks valitud ilmastikule sobiv peakate. Ükski ema ei taha, et tema laps õues külmetaks. Nii juhtub tihtilugu vastupidine efekt, et laps pannakse riidesse liiga soojalt, laps hakkab higistama ja külmetusoht on ikkagi käes.

Ära osta lapsele liiga suurt mütsi! Muidu hakkab see peas keerlema ja kõrv või kael võib hakata välja pugema. Kui lastele riideid ostetakse, siis pea alati varuga. Mütsiga see reegel ei kehti. Peale esimest eluaastat on laste pea kasvutempo juba piisavalt aeglane, nii et saad ühte mütsi kanda tõenäoliselt rohkem kui ühel hooajal.

Emma on täna 11-aastane ning tema lemmiktund koolis on käsitöö. Õmblusmasinaga tegi ta tutvust juba mitu head aastat tagasi. Fotod: erakogu

Milline on parim tagasiside, mida kliendid tootjale anda saavad?

Kindlasti on väga meeldiv kuulda positiivset tagasisidet. Nii tead, et oled õigel teel ja teed õiget asja. Aga kindlasti sama väärtuslik kui mitte väärtuslikum on ka teistpidine tagasiside. Kui klient toote tagastab, siis reeglina uurime ikka, mis oli tagastuse põhjus. On arusaadav, et ei ole võimalik teha riietuseset, mis sobiks kõigile. Kui aga mingi toote puhul hakkab üks tagasiside korduma (näiteks kleidi varrukad on liiga laiad), siis teame oma lõikes muudatusi teha.

Millest seoses oma firmaga unistate?

Unistan sellest, et saaks ettevõtet veel veidi kasvatada, mis annaks võimaluse talendikaid inimesi kaasata ja selle läbi veelgi ägedamaid tooteid pakkuda. Et Eesti inimesed teaksid, mis on Emma and Theo ning meie toodete kandmine pakuks neile rõõmu.

Emma and Theo tootevalik

Riideid nii lastele kui ka naistele: kleidid, villased mantlid, seelikud, püksid, pluusid ja pusad. Triiksärgid, ülikonnad poistele, meriinovillased kardiganid naistele. Peakatted: mütsid, sallid, peapaelad, kübarad, sonid, tuukrimütsid.

INTERVJUU PERELASTEGA

Igas mõttes erilised riided

Kui vanad te olite, kui hakkasite emale modelliks?

Emma (11): Olen modell olnud niikaua, kui mäletan. See on enamjaolt tore ja huvitav, kui käia erinevates kohtades pildistamas. Ja videote tegemine on ka põnev.

Bruno (9): Minu arust modelliks olemine pole see, mida ma üldse teha ei tahaks, aga see pole ka minu lemmiktöö.

Milline on teie enda Emma and Theo lemmiktoode ja miks?

Emma: Mulle meeldivad kleidid, sest need on ilusad ja mugavad.

Bruno: Dressipüksid, sest mulle meeldib palju õues mängida ja ma kasutan neid sageli.

Kui näete inimesi ema tehtud riideid kandmas, siis mis tundeid see teis tekitab?

Emma: See paistab alati lahe!

Miks soovitate lastel Emma and Theo riideid kanda?

Emma: Need on alati mugavad, ilusad ning igas mõttes erilised ja head.

Bruno: Need on mõnusad.

Triin, Emma ja Bruno Viimsi Kooli juures Foto: Erki Roosimägi.