Näitleja Eva Püssa, kes lisaks näitlejatööle annab Alexanderi tehnika õpet nii Viimsis kui ka Tallinnas, räägib, millega on tegu ning kuidas tema selle imeni jõudis.

Olete näitleja. Millal ja kuidas avastasite enda jaoks Alexanderi tehnika (AT)?

Näitlejana on Eestis vaat et kõige lihtsam selle tehnikaga kokku puutuda, sest muusika- ja teatriakadeemias on juba palju aastaid tudengitele andnud Alexanderi tehnika õpet Maret Mursa, kes teadupärast on ka ise näitleja. See on hetkel Eesti ainus kool, kus AT õpe on toimunud nüüdseks juba 17 aastat järjest. Ka paljudes teistes koolides, nagu näiteks Tallinna Ülikoolis, Georg Otsa nim Tallinna Muusikakoolis, Tallinna Muusikakeskkoolis jne, on seda tehnikat õppeainena läbi viidud. Mujal maailmas on AT õppekavas juba alates 1950ndatest.

Minu enda AT kursusekaaslased töötavad praeguseks Georg Otsa nim Tallinna Muusikakoolis ja Tallinna Muusikakeskkoolis. Minu lend Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikoolis oli aga esimene, kellele tuli seda tehnikat tutvustama välisõppejõud. Kummalisel kombel läks selle tehnika „ime“ minust tookord kauge kaarega mööda ja sellele kulutatud aeg tundus raiskamisena. Nüüd arvan päris kindlalt teadvat, et ju ma ise ei olnud tehnikast arusaamiseks valmis – minu jaoks oli see vale ajahetk. Alles aastaid hiljem jõudsin selleni ringiga tagasi ja mitte kui näitleja, vaid kui valutava seljaga hädaline. Sain tehnikast abi ja nüüdseks on see periood minu jaoks kui kauge õudusunenägu. Ja kuna just sel ajal, kui olin ära tulnud Tartu teatrist Vanemuine, avas Maret Mursa Eesti Alexanderi tehnika stuudio, oli pilt selge – hoopis see hetk oli minu jaoks õige.

Mida see täpselt endast kujutab ehk mis on Alexanderi tehnika või mis see kohe kindlasti ei ole?

On äärmiselt raske, kui mitte võimatu öelda, mida see TÄPSELT tähendab. Täpselt võin ainult öelda, mis on selle tehnika rakendamise printsiibid – inhibitsioon ja suunad. Neid printsiipe rakendades jõuab igaüks tunnetuslikult selgema või ähmasema äratundmiseni sellest, mida see tehnika tema jaoks tähendab.

Igat oma kursust alustan sellega, et tegemist on millegi väga kogemuslikuga ja seetõttu on seda sõnadesse panna väga riskantne. Mina saan rääkida vaid oma kogemusest, kuid kuidas keegi teine seda mõistab, on iseküsimus.

Olen enda jaoks koostanud oma termini, mis minu jaoks antud ajahetkel tehnika olemuse parimal moel lahti seletab: AT on mõttetehnika harjumusliku reaktsiooni tuvastamiseks ja selle vältimiseks ning optimaalse enesekasutuse taastamiseks. Aga, nagu olen alati öelnud – seda kogeda on oluliselt lihtsam kui püüda seda, ilma kogemuseta, sõnadesse panna. 

Palju lihtsam on vastata sellele, mis AT ei ole. See ei ole kindlasti teraapia, meditatsioon, mistahes esoteeriline praktika, jooga ega Pilatese treening. Kuigi viimasega, eriti Pilatesega, leiab palju ühisjooni.

Pilatese süsteem on eelkõige treeningsüsteem, Alexanderi tehnika on paljus samade printsiipide rakendamise tehnika praktilises elus kasutamiseks, näiteks istudes, astudes, küüsi viilides, tennist mängides või autot juhtides. 

Aga miks muusikud ja näitlejad sellest justkui enim kasu saavad? Sest AT on supertehnika vabanemaks ebavajalikust ja kahjulikust – esinemishirmust, liigsest lihaspingest, sundmõtetest, liigse töö tegemisest jne. Selle kasulikkust kogevad just näitlejad ja eriti muusikud otseselt ja vahetult, sest nende leib sõltub otseselt tehnika kasutusest.

Saab ju ka ilma tehnikata. Aga kui näiteks muusik, kes peab harjutama palju tunde päevas, saab aru, et AT printsiipe kasutades saavutab ta vähema ajaga parema tulemuse, siis ta tehnikast enam ei loobu. 

Kellele see sobib? Kas AT on mõeldud rohkem inimestele, kelle üheks tööülesandeks on avalikkuse ees esinemine?

AT on mõttetehnika enese kasutuse parandamiseks st kasutuses oleks kogu inimesele kaasa antud potentsiaal. Järelikult on tehnika mõeldud kõigile nutikaile, kes jagavad ära, et sellest võib tõusta neile tõesti praktilist kasu – nii meelele kui ka kehale. Boonusena võib vabaneda valudest, mis tingitud valest enese kasutusest, nt arvuti ees “koogutamisest” või auto roolis lösutamisest. Rõhutan, et ravi see ei ole, enamik selja- ja õlavööndi valudest ja pingetest ongi põhjustatud just ennast kahjustavatest harjumustest. 

Minu gruppides osalenud võluvad daamid on ära märkinud, et AT kasutamine muudab nad ka kaunimaks ja aristokraatlikumateks. Milline suur rõõm sedagi kuulda!

Kas kursusel osalejad peavad teiste ees esinema?

Kursusel osaleja ei pea teiste ees esinema, igaüks tegeleb iseendaga. Selle tehnika õppimine on eelkõige enda tundmaõppimine vastavalt õpetaja poolt antud juhistele. Kui ka teeme kursusel mingeid ülesandeid ühekaupa, on vaatlejail, kes parasjagu ei esine, samuti oma ülesanne. Igaüks on teadlik enda ümber toimuvast ja väga ärkvel, püsides samal ajal teadlikult ka eneses. See on tundide eesmärk.

Kui palju Te ise AT igapäevaelus rakendate? 

Mind on tehnika vägagi aidanud, nagu juba mainisin, ja selle printsiipe rakendan kogu aeg. Kui oled tehnikal lasknud endale piisavalt juba naha vahele pugeda, ega temast päris lahti saada polegi enam võimalik. 

Elus tuleb ette igasuguseid olukordi ja alati ei ole võimalik mõelda endale ja kontrollida, kas kukal ikka on vaba… Aga kui oled tehnikaga juba sina-peal, on sul mis tahes jubedast olukorrast väljudes võimalik välja koukida oma „tööriistakastike“ ja kasutada teadlikult võtteid, mis sind rahusse tagasi toovad.

Lisaks AT kursuse juhendamisele, mis alustab Viimsi huvikeskuses 5. märtsil – millised tööalased väljakutsed Teil veel käsil on või ees ootavad?

Praegu olengi suures osas AT õpetajana tegev, arvan, et see on praegu ka hädavajalik. Lõpetasin kooli alles aasta tagasi ja praegu on õige aeg end n-ö soojaks õpetada.

Lisaks Viimsile on üsna edukalt käima läinud ka Õpetajate maja kursus Tallinnas ja individuaaltunnid. Suvel ehk tuleb jälle ka suvine näitemäng, mis on tervitatav vaheldus õpetajatööle. Ja noh, vabakutselise näitleja otsi – neid on ikka ka jooksvalt.

Kuidas ja kui kaua Te Viimsiga seotud olete? 

Viimsisse sattusin nii, et ühel hetkel ei suutnud ma lihtsalt Tallinna kesklinna korteris enam olla. Maakas lõi välja. Tulin siia ja istutasin keset oma külvatud muru oma esimese lille, milleks oli pojeng. Sinna ümber hakkasin laduma kõike, mis jumal aianduspoest kätte juhatas. Ja nüüdseks olen seitsme aastaga suutnud ennast nii võssa kasvatada, et… See on minu Eedeni aed.

Palju Te ennast siinse eluga kursis hoiate?

Kursis ei hoia. Ei julge hoida. Meel läheb jube kurvaks. 

Mina tulin siia vanale suvilakrundile, läheduses oli paks mets. Sõitsime lapsega Vanemuisest öösel etenduselt tagasi, suur põder seisis keset teed ja loivas jälle metsa tagasi. Seda metsa enam pole!

Kuna minu võimuses pole midagi muuta ja tean oma loomupärast talenti ägestuda õigluse eest võideldes – kahjuks ka olukordades, kus sellest mingit tulu ei tõuse –, hoian parem oma kukla vaba ja palvetan salamisi, et äkki kellelgi kuskil tuleb ikka mõistus pähe. Ja hästi ruttu!

ALEXANDERI TEHNIKA KURSUS alustab Viimsi huvikeskuses juba 5. märtsil. Tunnid toimuvad igal neljapäeval kell 18-20 – kokku 8 kohtumist. Juhendaja: Eva Püssa. Kursuse hind: 110 eurot.

Lisainfo ja kursusele registreerimine: eva.pyssa@gmail.com või telefonil 508 9543.