Paljudel põhikoolilõpetajatel seisavad peagi ees sisseastumiseksamid gümnaasiumisse. Kuidas nendeks valmistuda ja pingelisel ajal hakkama saada, sellest räägib oma kogemuse põhjal Hedvig Kaing, kes lõpetas eelmisel kevadel Püünsi kooli 9. klassi, tegi sisseastumiskatsed mitmesse gümnaasiumisse ning õpib nüüd Gustav Adolfi gümnaasiumis.
Miks soovisid gümnaasiumis edasi õppida?
Mul polnud kindlat huviala, millega elus ametialaselt tegelema hakata, mistõttu gümnaasiumihariduse omandamine tundus loogiline samm. Gümnaasium annab teadagi veelgi tugevama hariduspõhja ning jätab kolme aasta jagu aega kogeda, avastada ja tundma õppida erinevaid maailmu enda ümber. Suurt rolli mängis ka asjaolu, et nii Eesti kui ka välismaa ülikoolid võtavad vastu enamasti keskharidusega noori.
Millal hakkasid mõtlema gümnaasiumi sisseastumiskatsete peale?
Mõtted kerkisid pähe kaheksanda klassi lõpupoole. Pärast loovtöö kaitsmist, mis on üks suuremaid töid, mis tuleb põhikooli lõpetamiseks teha, oligi järgmine siht hakata tööd tegema sisseastumiseksamite nimel. Süvitsi hakkasin nende peale mõtlema jaanuaris (2021) ehk katsetele registreerimise eelneval ajal. Siis algas ka mahukam iseseisev kordamine ja õppimine.
Millised eksamid sisseastumiseks tegid ning kas eksamid olid kooliti erinevad?
Tegin katseid paljudesse koolidesse, kuid õppeained, mille teadmisi kontrolliti, olid valdavalt samad: eesti keel, matemaatika, inglise keel ja olenevalt sisseastumiskatsest kas füüsika või üldiselt loodusteadused. Viimsi gümnaasiumis piirduti vaid keelte ja matemaatikaga.
Kuidas aidati koolis eksamiteks valmistuda?
Koolipoolne tugi oli olemas iga õpilase jaoks nii palju kui vähegi sooviti. Õpetajad olid küsimise peale igati abivalmid. Eesti keele tunnid ja teised katseteks vajalikud õppeained on 9. klassis suuremalt jaolt kordamine, sest aasta lõpus tuleb sooritada lõpueksam ning värskelt tundides üleõpitu oli koolikatsete ajaks veel väga hästi meeles. See säästis kindlasti aega. Matemaatikaõpetaja andis soovi korral ülesannete lehti ning oli valmis küsimustele vastama. Inglise keele tundides võttis õpetaja aja, et internetis leiduvaid nelikkatsete näidisülesandeid üheskoos lahendada ja arutada. See kergendas samuti iseseisva õppimise vaeva.
Kas tegid ise midagi lisaks, et sisseastumiseksamiteks paremini valmistuda?
Sõbrad ja tuttavad osalesid ülikoolide pakutavatel ja ka nelikkoolides korraldatavatel kordamiskursustel. Mina neid variante ei kasutanud ning tulin kenasti toime internetist katsete näidisülesannete lahendamisega ja iseseisva teemade läbitöötamisega. Seda soodustasid distantsõpe ja rohke kodusviibimine, mis lubas aega planeerida ja ettevalmistustele suunata.
Kas sisseastumiseksamitega seoses tekkisid ka mõned hirmud ning kuidas nendega toime tulid?
Pinget ja hirmu läbikukkumise ees oli, sest tol hetkel tundus, et elu lõpeb ära, kui katsetel piisava punktiarvuga tulemusi ei saavuta ning kooli sisse ei saa. Mäletan, kuidas olin päris pikalt enne koolikatseid murest murtud, kuid esimest ülesannet lahendades valitses minus rahu. Selle saavutasin teadliku sisendamisega, et olen korralikult õppinud ning annan endast parima. Muu enam ei lugenud. Palju toetasid vanemad, kes kõhkluste kerkimisel kindlust sisendasid. Suhtumine, et läheb nagu läheb, aga ma olen endas kindel, hoidis mind sihil.
Millal eksamid toimusid ning millal anti teada tulemused?
Sisseastumiseksamid toimusid aprilli teisel ja kolmandal nädalal ning tulemused anti teada keskmiselt kahe kuni kolme nädala jooksul. Viimsi gümnaasiumi katsete tulemused väljastati võrreldes teistega kõige lühema aja jooksul. Tol hetkel oli minul tegelikult sisseastumiseksamite tulemustest üpris ükskõik, luges see, kas saan edasi vestlusvooru või mitte. Paljudel vestlustel küsiti õppeainealaseid teadmisi, mis andis hea võimaluse näidata oma teadmisi veel korra. Viimsi gümnaasiumi vestlusel otseselt ainealaseid teadmisi ei uuritud, vaid tutvuti rohkem minu kui isiksuse, noore aktiivse kodaniku ja potentsiaalse õppuriga. Uuriti näiteks, mis raamatut viimati lugesin, millega mulle meeldib tegeleda, millised on minu väärtused ning kuidas need kooli omadega kattuvad. Viimsis oodatakse ka laia silmaringi – soovitan seetõttu päevakajaliste kohalike- ja välisuudistega kursis olla.
Kuidas ootamise ajal võimalikult vähe tuleviku pärast muretseda?
Perioodidel, mis jäävad katsete ja vestlusvoorude vahele ning vestlusvooru ja vastuvõtu kinnitamise vahele, on närv kindlasti suur. Sellel ajal tasub asjale läheneda vaatevinklist, et eelnevalt on tehtud parim, ja kiita end mahuka etapi läbimise eest. Asjade pärast, mida enam muuta ei saa, pole mõtet muretseda.
Kuna samal ajal tuleb paralleelselt tegeleda põhikooli õppetööga, siis igapäevane koolitöö annab oma osa mõtete ja murede unustamiseks.
Mitmesse gümnaasiumisse sisse said ning mille põhjal tegid lõpliku otsuse, kus õppida?
Mind kutsuti pärast katsete sooritamist vestlusvooru seitsmesse erinevasse kooli, millest kuuel osalesin ning sain kõikidesse kutse edasi õppima asuda. Päris raske oli koolidele ära öelda, sest igal koolil oli pakkuda erinevaid võimalusi. Gustav Adolfi gümnaasiumis oli matemaatika-inglise keele suund, mis kattus täpselt minu huvide ja fookusega. Tegemist on kahe õppeainega, mille tugev põhi on eluks vajalik ja mille hea oskustase võiks avada uusi uksi. Lõpliku otsuse tegin lähtudes sellest, et soovisin keskkonna vahetust, kohtuda uute inimestega, võimalust jätkata oma trennides käimist ja kodus oma voodis magada. Kõik see on mul täna tagatud ja olen selle eest iga päev tänulik.
Kuidas lähedased saaksid õpilast eksamite perioodil toetada?
Võimalikult vähe survestada. Noor, kellel on sedavõrd määrava tähtsusega asi ees, vajab kõike muud kui lähedaste poolset pidevat kinnitust, et ainult õppida on vaja ning just kindlasse kooli peab sisse saama. Kasvõi vaikimisi kinnitus, et noorel on õigus järgmine kool ise valida, aitab äärmiselt palju. Minipuhkused kuluvad väga ära, kasvõi rabamatk ilusal kevadisel ajal.
Hedvigi soovitused nendele, kel kevadel sisseastumiseksamid ees seisavad
- Tee endale ülevaatlik kava/tabel. Erinevatest tähtaegadest ja muust informatsioonist kipub katsete perioodil tekkima meeletu üleküllus, sest iga kooli katsega on info erinev. Soovitan teha ülevaatliku tabeli, kus on koolide nimed, mille järele koondad registreerimise, katsete ning vestluste kuupäevad, kuhu eraldi tulbana saad lisada info kinnituse kohta ning kuhu saad märkida vajalikud dokumendid, mida mõni kool nõuab. Kui oled kalendripidaja, märgi tähtsamad kuupäevad endale sinna, et need oleks kergelt leitavad ja silme all. Sedasi väheneb oht mõne tähtaja maha magamise osas ega pea igat kuupäeva peas hoidma.
2. PUHKA! Ära unusta oma elu elada – katsete periood on stressirohke ja intensiivne, kuid pidevalt selles istumine ei ole tulemuslik ning on suur oht läbi põleda. Jäta regulaarsed trennid või huviringid nädala graafikusse alles (vajadusel vähenda, kuid lõplikult ära loobu) ning tekita seega endale mõttepuhkust. Võta teadlikult aega sõpradega või perega väljas käimiseks ja ajaveetmiseks või tegele üksi millegagi, mis meeldib ega puuduta kooli teemasid.
3. Sina valid oma koolitee. Noortes kasvatab pinget asjaolu, et temalt oodatakse kodus spetsiifilist saavutust konkreetsesse kooli sissesaamise osas, kui ta ise tahab samas hoopis teist teed minna. Noorelt noorele tõdedes – lõppkokkuvõttes lähed ikkagi sina gümnaasiumisse õppima, mitte su lähedased. Uuri kooli valikute ja võimaluste kohta, kaardista enda jaoks peamised parimad valikud, mis toetavad sinu huvisid ja täidavad sobivaid kriteeriume, ning kujunda enda tulevik ise! Väldi kindlasti kinnisideede tekkimist koolide osas. Igal gümnaasiumil on pakkuda palju põnevat. Hea keskhariduse saab omandada igast koolist, kui vähegi õpitahet jagub. Ilma tahteta lihtsalt ei saa.
Kolm gümnaasiumiaastat võiks olla arendav, silmi avav, võimalusterohke ja igatepidi äge kogemus. Võin omast käest öelda, et tehes selle jaoks hetkel pingutusi, on see igati väärt. Emotsiooni nimel, mille järgmisel 1. septembril uue kooli aktusele minnes saad, tasub täiega tööd teha!
Palju jaksu ja rahu kõigile 9. klassi lõpetajatele ja sisseastumiseksamite sooritajatele!
Kas teadsid?
Tehnikaülikool avas 10. märtsil registreerimise tasuta e-kursustele, mis aitavad valmistuda põhikooli ja gümnaasiumi lõpetamiseks.
Teadmisi saab täiendada tasuta kursustel:
– laias matemaatikas;
– põhikooli matemaatikas;
– põhikooli füüsikas.
Igal teisipäeval ja neljapäeval avanevad uute teemadega videotunnid, mida saab jälgida piiramatu arv õpilasi endale sobival ajal ja meelepärases tempos.
Rohkem infot: https://taltech.ee/kooliopilaste-keskus.
Avafoto: Pexels