Eesti Terviserajad kutsuvad taaskord koostöös Transpordiameti ning Politsei- ja Piirivalveametiga (PPA) jalgrattureid liikudes kiivrit kandma, pöörates sel korral erilist tähelepanu noortele ja lastele. Mais jagab Eesti Terviserajad jalgrattaga või rulluiskudel liiklejatele tasuta kiivreid.
Eesti Terviserajad SA juhataja Alo Lõokese sõnul on kevade saabumine toonud terviseradadele ja linnaliiklusesse aina rohkem ratastel täiskasvanuid, aga ka lapsi ja noori, kes ise ei pruugi oma ohutusele peale mõelda. „Meie kõigi asi on pöörata laste ohutusele tähelepanu ja neid vajadusel juhendada.”
Lõoke selgitas, et lastele ja noortele ning samas ka täiskasvanule kiivrit valides tuleks veenduda, et kiiver oleks õiges mõõdus ja korrektselt pähe pandud. „Kiivri tähtsust on raske alahinnata, sest õnnetusi ikka juhtub ning just kiiver võib päästa rasketest peavigastustest. Et kiiver ka kaitseks, tuleb see õigesti pähe panna,” ütles Lõoke. Lisaks kiivri kandmisele tuleb veenduda, et jalgratas oleks tehniliselt korras ja varustatud vastavate helkurite, tulede ja signaalkellaga.
Turvalisuse nimel
PPA juhtivkorrakaitseametnik Sirle Loigo selgitas, et kõige sagedasemad õnnetused ratturitega on n-ö ühesõidukiõnnetused, kus mingil põhjusel kaotatakse juhitavus ratta üle. „Sageli on nende kukkumiste taga näiteks suur sõidukiirus, valed sõiduvõtted või ootamatu takistus teel. Neil hetkedel on ülimalt oluline, et ratturi tervis oleks võimalikult kaitstud. Seetõttu jälgib politsei liikluses alla 16-aastaste laste puhul hoolega, et nii jalg- kui ka elektrilise tõukerattaga sõites kantakse kindlasti kiivrit,” lisas Loigo.
Ohutuse tagamise vajadust toonitab ka Darja Lukašenko-Tšistotini Transpordiameti ennetustöö osakonnast. „Noorte seas populaarse trikitamise puhul on vajalik pähe panna spetsiaalne BMX kiiver, mis ei ole küll nii aerodünaamiline kui jalgratturi kiiver, kuid mis kaitseb pead tagantpoolt. Arvestades, et trikiratturid kipuvad kukkuma just selja peale, aitab BMX kiiver kaitsta kukalt tugeva löögi eest. Kiiver aitab kindlasti ennetada juhtumeid, mis muidu võivad saada saatuslikuks,” lisas ta.
Maikuus jagab Eesti Terviserajad juba traditsiooniliseks saanud ettevõtmise raames jalgrattaga või rulluiskudel liiklejatele tasuta kiivreid. Alo Lõoke selgitab, et kiivreid jagatakse üle Eesti juhuslikes paikades ja ajal, et kohtuda just nendega, kes kiivrit päriselt ei kanna. Lähinädalatel toimub aktsioone mitmetes paikades üle Eesti ning kiivrite jagamise aktsiooniga jõutakse ka Viimsisse, aga kuhu ja millal täpselt, see jääb üllatuseks. Alates 2018. aastast toimunud aktsioonidel on Eesti Terviseradade poolt välja jagatud ligikaudu 500 kiivrit.
Nõuanded kiivri kasutamiseks
Kiivri kasutamine on kohustuslik alla 16-aastastel jalgratturitel, kuid seda soovitatakse kanda kõikidel jalgratturitel, rulluisutajatel ja rulatajatel, kes liiguvad jalakäijast kiiremini.!
Milleks kiiver?!
Rattakiivri korrektne kandmine vähendab oluliselt võimalikke peatraumasid. Kukkudes saadud marrastused paranevad aja jooksul. Nädalate ja kuudega kasvavad arstide abiga kokku kõik murdunud käe- ja jalaluud. Peapõrutus aga võib tekitada pöördumatu kahju.
Kiiver on tehtud materjalist, mis põrutamisel leevendab löögienergiat. Pärast kukkumist võivad kiivrisse tekkida silmaga nähtamatud mikropraod ning kiiver tuleb koheselt välja vahetada.
Kiivri valimisel ja kandmisel jälgi:
- Kiiver peab vastama kvaliteedinormidele ning olema tähistatud sellekohase märgiga CE EN 1078. Kiivri küljes olgu ka erksad toonid ja/või helkurriba, nii paistad liikluses paremini silma.
- Kiiver peab olema paras. Suurem osa kiivreid toodetakse kahes suuruses 54–57 ja 58–61 (pea ümbermõõt cm). Selleks, et kiiver ei loksuks, ei vajuks silmadele ega kuklasse, saab reguleerida suurust kiivri tagumises osas olevate rihmade abil. Erinevad tootjad kasutavad erinevaid reguleerimissüsteeme.
- Kiiver peab olema peas otse. Silmade ja kiivri serva vahele peab jääma u kahe sõrme laiune vahe.
- Lõuaalune rihm peab kinnituma küljelt (mitte otse lõua alt). Kinnitusrihm peab olema kergesti suletav ning paraja pikkusega.
- Kiiver peab olema mugav. Kõik liikluses toimuv peab olema kergesti jälgitav. Kui kannad prille, proovi kiivrit koos nendega.
- Ära kanna kiivri all nokamütsi – mütsi nokk ei lase kiivrit otse kanda ja kiiver ei ole tihedalt vastu pead.
- Kui kannad patsi (hobusesaba) jälgi, et pats ei lükka kiivrit liiga silmadele. Nii varjad oma vaatevälja ja jätad kukla kaitseta.