Kui vanasti lasti kevade saabudes vasikad koplisse, siis nüüd on üheks kevadhooaja saabumise märgiks tänavatele ilmuvad eri sorti kergliikurid. Kus juures kõige suuremad lemmikud paistavad olevat elektritõukerattad. Kahjuks toob nendega liiklemine kaasa aga mitmesuguseid ohtlikke olukordi ja õnnetusi.
Mina sõitsin esimest korda elektritõukerattaga kaks aastat tagasi, võttes esimese sõiduna ette 12 km pikkusele teekonna kodunt rannavõrkpalli trenni. Kulgesin mööda kergliiklusteid, mis aeg-ajalt ristusid autoteega, tundsin ennast suhteliselt kindlalt ja olin rahul, et saan teekonna läbida värskes õhus suveõhtut nautides. Ma ei kihutanud maksimumkiirusel, aga ei sõitnud ka 10 km tunnis. Enne ühte ristteed oli paremat kätt väike küngas, mis varjas vaadet ristuvale autoteele. Ma ei võtnud kiirust maha ning kui künka tagan välja jõudsin, nägin, et ristteele lähenes auto. Ehmatusega panin pidurid blokki ja leidsin ennast sekundi murdosa pärast kõhuli asfaldil. Tõukeratas üle minu ning seljakott trenniasjadega lenksu küljes kinni. Tundsin end nagu kilpkonn, kes on selili pööratud ning kellel on võimatu jalgadele tagasi saada. Ukerdasin mõnda aega, et kott vabaks saada ja end püsti ajada, püüdes samal ajal kahele peatunud autole verise käega märku anda, et abi pole tarvis ja sõitku nad edasi. Kergenduseks sain kohe aru, et luud-kondid on terved. Õnneks oli mul kiiver peas. Ma ei tea, millised oleksid mu vigastused olnud siis, kui seda poleks olnud, sest kukkudes käis kiiver kolksti vastu maad. Kõige rohkem sai kannata õlg ning peopesad olid marraskil ja veritsesid. Etteruttavalt olgu öeldud, et õlga ravisin massööri abiga umbes aasta jagu, enne kui see enam mingit moodi valu ei teinud.
Minuga ju seda ei juhtu
Tookord jätkasin teekonda, aga vist poole aeglasemalt kui enne. Käed värisesid ja pulss tagus tavapärasest kiiremini. Piinlik oli ka, kui kujutasin elavalt ette, mismoodi minu kukkumine ja kilpkonnana tõukeratta all ukerdamine mööduvatele autojuhtidele paista võis. Endine mõnus tuhisev tunne jäi sinnasamasse asfaldile, kus olin üle kaela käinud.
Hiljem sõidust järeldusi tehes sain aru, et olin teinud mitu viga. Esiteks võtsin ilma kogemusteta ette kohe pika sõidu ega vaevunud põhjalikumalt uurima, kuidas sõiduvahend erinevates olukordades käitub. Teiseks vajutasin ehmatusega pidurid blokki, kuigi tegelikult oleks piisanud sujuvast pidurdamisest tagumise piduriga. Ma ei olnud autole nii lähedal, et olukord oleks päriselt väga ohtlik olnud. Kuna ma ei vaevunud enne sõitu endale põhilisi reegleid selgeks tegema, saingi oma vitsad. Loomulikult ei arvanud ma enne sõitu, et minuga üldse võiks õnnetus juhtuda. Usun, et sellise suhtumisega on paljud, kes elektritõukerattaga teele lähevad. Muidugi ei tasu ohtude pärast sõitmata jätta, aga õnnetuste juhtumise võimalusi minimeerida ning võimalikke tagajärgi leevendada tasuks küll.
Ohutus ennekõike!
Esimene asi, mida peaks meeles pidama, ongi see, et igasuguste kergliikuritega sõites, alates jalgrattast kuni elektrilise rulani, kaasneb alati kukkumisoht. Seda ei tohiks tähelepanuta jätta ei suured ega väikesed. Ohtusele mõtlemine ja ka reaalne tegutsemine on alati esmatähtis ning see algab kiivri kandmisest.
Kiivri kasutamine on küll kohustuslik alla 16-aastastel jalgratturitel ja kergliikurijuhtidel (elekritõukeratas, elektrirula, tasakaaluliikur), kuid seda soovitatakse kanda kõikidel jalgratturitel, rulluisutajatel ja rulatajatel, kes liiguvad jalakäijast kiiremini. See on kindlasti soovitus, mida iga täiskasvanu peaks kuulda võtma, sest liikluskasvatus.ee veebilehe sõnul vähendab rattakiivri korrektne kandmine oluliselt võimalikke peatraumasid. Kukkudes saadud marrastused paranevad aja jooksul, nädalate ja kuudega kasvavad arstide abiga kokku kõik murdunud käe- ja jalaluud. Peapõrutus aga võib tekitada pöördumatu kahju. Just seepärast on kiivri kandmine väga tähtis. Ja vähemalt sama oluline on kanda kiivrit eeskuju pärast. Kui laps näeb, et emal, isal või õpetajal on rattaga sõites alati kiiver peas, siis kannab ta seda ka ise tõenäolisemalt.
Olulised põhimõtted
Inimene, kes pole varem elektritõukerattaga sõitnud, võiks hakatuseks sõitu pisut harjutada. Tuntud elektritõukerataste rentija Bolt soovitab esimeseks sõiduks valida piirkond või tee, mis on sillutatud ja millel ei ole takistusi. Samuti sellise koha, kus on vähem teisi jalgrattureid ja jalakäijaid, või kellaaja, mil neid vähem liigub. Hea mõte on vältida esimesel sõidul liiklusega piirkondi.
Liikluskasvatus.ee veebilehel on toodud reegleid ja nõuandeid ohutuks liiklemiseks. Näiteks peab kergliikuril sõitma alati üksi, jalakäijate läheduses tuleb vähendada kiirust, sõitma peab paremal teepoolel ning teed on ohutu ületada jalakäija kiirusel. Kui oled endale lubanud alkoholi, siis ei tohi elektritõuksi juhtida. Kahjuks meie tänavatel alati neid reegleid ei jälgita, sest tihtipeale näeb ühel elektritõukerattal vuramas mitut inimest ning jalakäijana võib ennast tänaval liikudes vahel päris ebakindlalt tunda, kui ootamatult tuhiseb sinust õige lähedalt mööda uljas elektritõukerattur. Autoroolis olen kogenud paraku sedagi, et elektritõukerattaga sõitjad ilmuvad vahel ülekäigurajale väga ootamatult ja suurel kiirusel. Nad ei taju, et kuigi nemad autot eemalt näevad, siis autojuht ei pruugi neid märgata. Selline käitumine võib aga samuti põhjustada väga raskete tagajärgedega õnnetusi.
Kõik algab meist endast
Selleks, et õnnetusi ei juhtuks, tuleb igal liiklejal esimesena endale otsa vaadata. Igaühe võimuses on käituda ise ohte minimeerides ja eeskujuks olles. Keegi ei saa olla veendunud, et minuga seda ei juhtu. Õppuse võtmiseks ei pea ootama, et õnnetus juhtuks sinu endaga – teiste vigadest on võimalik õppida.
Iga lapsevanem saab ja peabki oma lapsele rääkima, miks kiivri kandmine on tähtis, miks ei tohi elektritõukerattal sõita kahekesi ja kuidas teed ületada. Kõige paremini töötavad siinkohal arvatavasti näited päriselust. Samuti saavad täiskasvanud lastele eeskujuks olla, liigeldes ise ettevaatlikult ning järgides tänaval kõiki liiklus- ja viisakusreegleid.
Avafoto: Elektritõukeratas on kevadest sügiseni väga mugav liiklusvahend, kuid selle kasutamisel tuleb järgida kõiki turvalise sõidu reegleid. Foto: Canva